söndag 31 juli 2016

Blåst och IPA

För många är nog havsöringsfiske på sommaren förknippat med varma och stilla nätter. Enligt mina erfarenheter går det att hitta ätande fisk mer eller mindre varje kväll oavsett väder och månfas. Min teori är helt enkelt att öringen tackvare vattentemperaturen kan tillgodogöra sig föda mycket effektivt. Den äter under kvällen/natten, därefter hittar den en lugn ståndplats där den kan stå och smälta maten lagom till nästa kväll. Under denna sommar har mitt fiske vart som bäst när det blåst och gått en del sjö. Jag skall villigt erkänna att det inte är lika komfortabelt att bedriva flugfiske under dessa förhållanden. Vissa platser är betydligt svårare att fiska, inte minst då det är svårare att hålla kontakt med flugan samt att ha kontroll över löslinan.  Jag föredrar därför att fiska med sjunklina, det blir på så sätt lättare att ha kontakt med flugan. Tafsen brukar jag hålla mellan sju och nio fot då jag gärna fiskar med större flugor med tydliga siluetter. En fluga som fungerat mycket bra för min del är en modifierad zoo cougar i svart bunden på Ahrex streamer i storlek 2. Icedub eller polar chenille i färgen black uv har mer eller mindre blivit standard till mina nattflugor i svart. 
En trevlig tradition som jag och far skaffat oss är att vi brukar börja kvällen med att avnjuta varsin öl innan vi börjar fiska. Senast testade vi en för mig ny öl vid namn Sculpin IPA. Den var helt sanslöst god, något stark men tyvärr är många goda IP:or det. Bra drag i beskan och en tydlig bitter eftersmak. Nu blir det till att binda flugor och vänta tills att vinden kommit ner till åtminstone 8m/s. Mer än så och fisket blir en allt för stor utmaning även för mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar