tisdag 2 augusti 2016

Articulated streamers en fluga?


Ingen kan väl ha missat "årets" stora flugbindningtrend! Stora ledade streamers, mycket amerikanska. Idén verkar vettig, stora öringar blir stora därför att dom har en mer eller mindre fiskbaserad diet. Jag läste en artikel om zinkers för ett par år sedan. Enligt författarens mening var zonkers flugfiskarens svar på wobblern. Han lär nog ha ändrat uppfattning, zonkers är snarare flugfiskarens wiking herring. Moderna streamers, välkonstruerade och genomtänkta är flugfiskarens Rapal. Denna typ av flugor är helt nya för mig. Jag har inte bundit särskilt många och jag har aldrig fiskat med dem. Min ambition är att skapa så stora men ändå lätta flugor som möjligt. Där av har jag valt bort material som suger vatten och blir tunga att kasta med. Inget rävhår, ekorre, mink, kanin o.s.v. Dom är inte konstruerade för fiske i strömande vatten. Avsaknaden av "hår" och fokuset på marabou innebär att de sannolikt kommer att kollapsa vid fiske i å/älv. Dom är ämnade för fiske på kusten och i sjöar.  Jag har mycket att lära när det gäller skapandet och fiskandet av dessa mönster. Jag är dock såpass nöjd med dessa två varianter att jag kommer att binda upp dem i ett par färger och förhoppningsvis testa dem snart.

1 kommentar: