onsdag 29 mars 2017

I väntans tider

Havsöringspremiären närmar sig med stormsteg. Även om jag väntat med att blöta mina flugor och inte planerar att göra detta för den förste april. Har de senats veckorna varit full bokade med fiske relaterade aktiviteter. Jag passade på att ta mig en tur till fiskemässan på elmia i Jönköping. Förväntningarna var stora, jag hade dock underskattat populariteten. Det var mängder med folk och stundtals svårt att röra sig. Utbudet i Shopparna var var något av en besvikelse, mycket skralt utbud av flugbindningsmaterial. Det är givetvis dyrt att lagerföra dessa produkter men att Flydressing helt saknade material och att Fishline skulle ha ett såpass begränsat utbud gjorde mig något trött. En positiv överraskning var en ny fluglina från Arcticsilver. Relativt kort men väl balanserad klump och en mycket tunn och fin runningline, Skall bli mycket intressant att testa denna lina. Jag lyckades även att få tag på en Danielsson dryfly i grått. Rullen kommer att sitta som gjuten på mitt Sage 9fot för lina fem och kommer att mytjas flitigt i klubbsjöarna under året.
Ett par promenader på jakt efter intressanta havsörings lokaler har hunnits med. Temperaturer har mäts inför premiären och boten strukturer har studerats. Det är med stor förväntan som jag kommer att testa en hel del nya platser under våren. Borstmask leken är över och den högsta temperaturen jag uppmätt hitintills var på 9,5 grader vilket bådar gott. Öringen kommer att vara hyfsat utspridd, förhoppningsvis kommer det finnas fisk lite längre ut på mina inte allt för välbesökta vikar. Till helgen väntar fiske på med gubbligan. Planen är att ta båten till en av grannöarna och inta lunchen i det fria. Därefter tar sannolikt jag och pappa en tur till sydsidan av hemmaön för eftermiddags fiske om vädret tillåter det. På Söndag tar jag och pappa bilen söder ut för fiske i närheten av något mer välbesökta lokaler, förhoppningsvis slipper vi trängas med en massa norrmän. Annars får man ta det för vad det är, om ett par veckor har de flesta fiskat av sig och man får återigen kusten för sig själv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar