söndag 12 mars 2017

Eldsjäl


Öring är en mycket speciell fisk. Den är en överlevare, en fighter och oerhört vacker. Vi har idag längs långa sträckor av västkusten ett fantastiskt fiske efter havsöring. Jag blir ofta påmind av äldre fiskekamrater att det inte alltid varit så. Det är enligt min mening två faktorer som har vart avgörande i att göra detta möjligt. Kalkning och eldsjälar, personer som har förstått vikten av den biologiska mångfalden och öringens värde. Män och kvinnor som har lagt ner oerhört mycket tid, energi och pengar för att restaurera och i ordning ställa lekarealer och uppväxtbiotoper. Vi som åtnjuter privilegiet att fisk efter öring idag bör vara ödmjuka och oerhört tacksamma gentemot dessa personer.  


Som far med förhoppningar att liksom min egen far i framtiden få möjlighet att dela detta nöje med mina egna barn har jag och alla de som delar min önskan och förståelsen av öringens värdet ett ansvar att ta vid och hålla detta arbetet levande. Den 3 Mars i år blev jag invald som medlem i en mycket fin och gammal fiskeklubb med en lång historia av fiskevård. Jag ser det som en självklarhet att bidra i detta arbete och kämpa för de öringbestånd som vi har i Norra Bohuslän.

Klubben har ett flertal med mycket fina sjöar som enbart innehåller öring och i vissa fall gropplöja. Öringen är självreproducerande i flera av sjöarna men klubben har även ett eget kläckeri för att kompensera för det fisketryck som vi utgör på det naturliga beståndet. I höstas klämde vi öring på rom och mjölke till kläckeriet och vi fortsätter nu arbetet. Den milda vintern har sannolikt möjliggjort för en större mängd med svampmaterier än normalt och vi har därför vart tvungna att rensa ut en hel del med död rom. Nästa rensning kommer att ske i slutet på Mars, om en tiodel av romen överlever kommer vi att ha mängder med yngel. En del kommer att sättas ut i våra egna sjöar och resten kommer att släppas ut på lämpliga platser i Bohuslän. Förhoppningsvis kommer jag att kunna berätta mer om eldsjälarna och deras gärningar i framtiden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar