torsdag 28 april 2016

Lågt vatten

Inget vidare väder. Senaste veckan har präglats av mer eller mindre konstanta vindar från norr. Kalla vindar och lågvatten. Förutsättningar vilka gjort att jag trots min ledighet hållt mig borta från havet. I onsdags kväll la sig vinden och jag kastade mig in i bilen för att göra ett försök. På vägen ut mot ön kunde jag konstatera att vattnet var mycket lågt. Stannade till vid hamnen för att lägga några kast. Det är helt otroligt att man kan uppleva det så mycket kallare vid havet. Trots det låga vattnet strömmade det en del när vatten nivån sänktes ytterligare på grundområdena inomskärs. Inte ett liv. Stannade till vid bron in mot fastlandet. Vatten nivån hade nu sänkts ytterligare, minst en halv meter lägre än det normala vattenståndet. Såg otroliga mängder med bytesfisk och mysis, inte ett vak, inte en dragning. Stannade kvar en stund för att njuta av skymningen och passade på att knyta ny tafs. Nya försök till helgen, då förhoppningsvis bättre väder väntas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar