onsdag 17 juni 2015

Tillbaka till Ätran

När man boka sitt fiske ett par månader i förväg får man ta dagen som den kommer. Vädret var ingen höjdare. 11 grader, blåsigt och regn. Jag och far anlände till ån strax efter nio. Vi började dagen med frukost bestående av gravad havsöring på rågbröd. Vid vårt tidigare besök konstaterade vi att ån sannolikt är svår att blindfiska, speciellt om man inte är väl förtrogen med ståndplatserna. Trots det bistra vädret kläckte det sporadiskt, gula forssländor, Danica och diverse olika nattsländor. 
Vår taktik för dagen blev att hålla oss på en och samma sträcka . Vänta in och enbart fiska på vakande fisk. Vi såg ett antal sporadiska vak men inga fiskar som bröt ytan regelbundet. Jag upplevde det som mycket svårt att lista ut vilka insekter som lyckades att locka upp fisken till ytan. Dock verkade öringen helt ointresserad av de gula forssländorna som kom flytande. Till slut lyckades jag få en fisk att stiga till en CDC&Elk. Tyvärr men inte helt oväntat missade jag mothugget. Vädret blev stadigt sämre och sämre. Vid fyra tiden bestämde vi oss för att vi var nöjda. Ätran är en mycket vacker liten å. Nästa år kommer jag att försöka boka in fler besök och hoppas att man lyckas träffa rätt dag. Gör man det kan jag tänka mig att det är helt fantastiskt. Nu vänta långhelg och om vädret tillåter det kan det bli tid för både Brunöring och Havsöring.



1 kommentar:

  1. Trevlig läsning. Var där förra året och instämmer med att det var ett trevligt ställe :)

    SvaraRadera