tisdag 3 april 2012

1 April Norra Bohuslän

Äntligen var det dags, en nästintill omänsklig abstinens skull äntligen stillas. 07:30 stog jag med spöt ner vid havsöringsviken, havet lågt blank som en spegel och jag han knappt hoppa ur bilen innan jag såg de första vakringarna breda ut sig. Dom första kasten lägger jag längs med land in i den grunda viken och det dröjer inte länge innan det suger i. Jag känner med än gång att det är en bättre fisk då spöt  gungar tungt när den tar lina. Tyvärr är jag ringrostig och fiske sliter sig ganska snabbt och jag bannar mig själv.


Tiden går fort och kasten känns mer och mer naturlig, flera öringar landas. Några av dem håller måttet men de flesta är små, samtliga är i förhållande till årstiden i god kondition. Vi har ett fantastiskt premiär fiske och snickarn lyckas med bedriften att landa en riktig prakt fisk på 63cm och hela 2720gram. Det är nästan så att man får gnugga sig i ögonen. Man kan bara hoppas att det bara var en försmak på vad säsongen kommer att bjuda på. Tre långa dagar till nästa pass.



2 kommentarer:

  1. Låter behagligt värre. Alltid kul med en bra start på säsongen =)

    SvaraRadera
  2. Ja, det var oerhört skönt. Ser nu fram emot Påsken och fyra dagars fiske.

    SvaraRadera